A MACEBELL ÉS AZ MMA

Mondhatnánk, hogy a Macebell is csak egy eszköz, amelyet a fitneszipar lendített fel, hogy újabb terméket tudjanak eladni. Azonban, akik jobban utánajárnak a Macebellnek, azok tudják, hogy nem csak erről van szó. A Macebell nem egy napjainkban kitalált eszköz, mint sok más, haszontalan termék. Gyökerei mélyen visszanyúlnak a történelembe. Indiában évszázadok vagy akár évezredek óta használják. Ez a garancia az eszköz hatásosságára nézve, hiszen ennyi idő alatt sem tűnt el, és ami nem bizonyult hasznosnak, az vélhetően lekopott a Gada (Macebell) alkalmazásának módjai közül.

Hogy miért hozható összefüggésbe ez az eszköz az MMA-val? Mert a harcra való felkészüléshez használták. Később pedig az indiai birkózók erősítő eszközévé vált. Az indiai birkózók legendásak voltak állóképességükről és erejükről. Részben a Macebell-nek köszönhető, de saját testsúlyos gyakorlatokat is végeztek és végeznek napjainkban is.
Nagy Gama India és a világ egyik legjobb birkózója volt. Összes meccsét megnyerte, kivéve két döntetlent.
1910-ben mérkőzött meg Zbyszkoval, aki korának nyugati nehézsúlyú világbajnoka volt, óriási klasszis.  Gama egy percen belül földre terítette az európai bajnokot. Onnantól kezdve Zbyszko nem tudott felállni, vagy ha mégis, egyből visszakerült a földre. Majdnem három óra küzdelem után döntetlenre hozták ki a meccset. A döntetlen után megrendezték volna a visszavágót, de Zbyszko nem jelent meg, így Gama kapta meg az övet és a pénzdíjat, és egyben ő lett a világbajnok. Évekkel később viszont ismét összecsaptak, azonban Nagy Gama 42 másodperc alatt eldobta Zbyszkot, ezzel kivívva a győzelmet.

Zbyszko

Nagy Gama előszeretettel használta a Macebell-t. Részben a Gadának (Macebell) köszönhette erejét, amellyel végig verte a világ birkózóit. Emellett napiszinten csinált több ezer baithakot (hindu guggolás) és dandot (hindu fekvőtámasz), valamint súllyal guggolásokat, és izometrikus gyakorlatokat. A tanulság ebből az, hogy a Macebell erőssé tesz. Csak légy türelemmel!

Sokszor lehet hallani, hogy a birkózóknak van a legjobb kondíciójuk. Figyelembe véve ezt a kijelentést, és azt, hogy a birkózók között kiemelkedők az indiaiak, egyértelművé válik, hogy a Gada egy nagyszerű eszköz. Persze el kell sajátítani a használatát, és be kell tartani vele kapcsolatban bizonyos szabályokat. Aki képes okosan, nem egoból használni, annak szép eredményeket hozhat.

A Nagy Gama

A birkózás alapját képezi az MMA-nak. Ha megnézzük, kik a legeredményesebbek ebben a sportágban, láthatjuk, hogy a legtöbbjük erős birkózó alapokkal rendelkezik. Persze, ez nincs mindig így, de a Macebell sem csak birkózóknak lehet hasznos. Más küzdősportokhoz is hasznos lehet.

Tekintsük meg a Macebell használatának előnyeit a küzdősportokra nézve:

Fogáserő: A Gada használat közben ki szeretne tekeredni a kezünkből, ezért komolyan próbára teszi a fogáserőt. Ezt a legjobban ahhoz lehetne hasonlítani, mint amikor az ellenfél egy fogásból próbál kiszabadulni. A fogásunk ereje nem csak a fogásoknál vagy fojtásoknál lehet előnyös, hanem az ütéseknél is. Ütés közben végig laza a kéz, kivéve az utolsó pillanatban, amikor hirtelen megfeszítjük becsapódáskor. Ez a fajta feszítés különbözik attól, mint amit a Macebell fogása közben kell használni, hiszen az ütésnél egy pillanatig tart, és robbanékonyan történik, míg a Gada forgatása közben préselnünk kell az eszközt. Kivéve az egykezes, kézből kézbe gyakorlatokat.

Hanyintás-borintás: Ez a mozgás a könyökízületben történik, és az alkar izmai hajtják végre. A Gadát forgatva ezt a mozgást végezzük az ingamozgásoknál, a 360-nál és a 10-2-nél vagy egy könnyebb Macebell-lel, akár Indian Club-bal lehet gyakorolni külön a hanyintást és a borintást. A fő gyakorlatok rendszeres gyakorlása is már kellően fejlesztheti az ütés erejét, hiszen ugyanezt a mozgást végezzük, amikor ütünk. Az alkar erejét szintén fejleszti, és ezért ez a mozgás grappling-ben is hasznos lehet.

Vállak: A vállak nagyon sérülékenyek. Sok földharcosnak, jiu-jitsusnak sérül meg a válla. Legfőképpen azoknak, akik nem régen kezdték. Néhány erősebb zsákolás után is előfordulhat, hogy megfájdul a vállunk. Talán ez a hatása tetszik a legjobban a Macebell-nek, hiszen egyszerre erősíti, és mobilizálja a vállat. Így elérhetjük általa azt, hogy ne legyen se túl laza, se túl merev. Én is sokszor szenvedek a vállammal, de Macebell használat közben semmi baja, emellett még más, a vállakat megdolgoztató gyakorlatoknál is javulást észlelek.

Törzserő: Melyik sporthoz ne kellene? Gyenge törzzsel kevés mozgást tudunk eredményesen vagy magas színvonalon végrehajtani. Amikor a Macebell forgatása közben nem stabilizáljuk a törzsünket, az össze-vissza fog hajolni. Leginkább olyankor látható ez, amikor a Gada hátul van és ránt egyet. Ilyenkor egy kicsit, vagy nagyon, hátra hajlik a törzs. Megfelelő törzserő híján se egy ütés, se egy rúgás, se egy dobás nem lehet elég hatékony.

Feszítés-lazítás:  Ez a képesség fontos ahhoz, hogy magas szintre tudjuk emelni a testkontrollt. Harcművészetekhez és küzdősportokhoz szükség van erre a képességre. Kell hozzá ritmusérzék, hogy a megfelelő időben történjen a feszítés és a lazítás. A 360 és a 10-2 segít fejleszteni ezt képességet, csakúgy mint a kettlebell lendítés. Amennyiben nem a megfelelő időben lazítunk egy 360-nál, akkor a Macebell ellenünk fordul. Vegyük példának a 360-at. A gyakorlat megkezdésekor a Macebell-t elindítjuk valamelyik irányba. Szinte végig hagyjuk a Gadát menni a saját útján, csak az indításkor adjuk meg az irányt, és az áthúzáskor helyezzük vissza a kezdőpozícióba. Tulajdonképpen a rántás után szinte egyből áthúzzuk az eszközt, és itt történik a hirtelen feszítés, majd ismét lazítás, és ez ismétlődik. A megfelelő ritmusban kell csinálni. Ez a képesség különböztet meg egy profit és egy kezdőt. A fogáserőnél említett feszítés is ilyen jellegű, amely az ütés utolsó pillanatában történik. A kezdők még kevésbé vannak birtokában ennek a képességnek, és ezért is lassabbak azoktól, akik több éve végeznek küzdősportot. De nem csak az ütéseknél történik ez a hirtelen feszítés és lazítás.

Egykori kép

A Macebellt nem hiába használják birkózók évszázadok óta. Ennyi idő alatt, ami nem működött megfelelően, azt nagy eséllyel nem alkalmazták tovább. Így a Gada, mint eszköz, és annak alkalmazási módja már kiállta az idők próbáját, és bizonyított. Ha megtanuljuk használni, és hallgatunk a testünkre, akkor remek társunkká válik majd.

Íme, néhány név az MMA világából, akik használják felkészüléseik során a Macebellt:

Donald Cerrone, Tim Kennedy, Carlos Condit, Coby Garbandt…stb.

Használjuk mi is!

Szabó Cseke, Macebell-Instruktor

Tovább az eszköztárra